0 [ ]

Životní postoj jako alfa úspěchu

Životní postoj jako alfa úspěchu

Člověk je zajímavým a nevyčerpatelným zdrojem inspirace. Můžeme o něm, o jeho historii, tvorbě, komunikaci, chování, a vlastně o životě celkově psát donekonečna, a nikdy nebude řečeno vše. Tento nevyčerpatelný informační zdroj dnes vezmeme z trochu jiné stránky a podíváme se na lidské postoje jako na neoddělitelnou součást každého jedince.

Když píšete životopis, snažíte se o sobě sdělit vše podstatné, uvedete technické dovednosti, oborové znalosti, zkušenosti, certifikáty. Připíšete vlastnosti, které v lepším případě máte, v horší ne, ale uvědomujete si, že jsou na danou pozici žádané. Tyto „tvrdé“ informace v životopise máte a dokážete je podložit a odůvodnit.

Každý zkušený personalista však ví, že tyto informace jsou sice přínosné, ale bez správného postoje takřka k ničemu. Někteří by vám dokonce potvrdili, že dají přednost takovému uchazeči, který má správný postoj a méně zkušeností, než osobě, která má mnoho zkušeností, ale špatný postoj. Pojďme se tedy společně podívat, co to ten postoj vlastně je a jaké vlastnosti s sebou přináší.

Postoj je jakýsi soubor vlastností a informací o vás samotných, a ten buď potvrzuje a podtrhuje vaše technické zkušenosti a dovednosti, nebo je zpochybňuje. Člověk působí celistvým dojmem, nelze odlišit některé jeho dobré vlastnosti od špatných, je prostě jedno. Stejně jako oběd z několika surovin – ten také posuzujete celistvě, nikoliv odděleně. Postoj je všechno, a nikdy míň. Postoj určuje váš přístup k životu, ke druhým, ale také k řešení různých potíží.

Postoj vás postaví na nohy, když spadnete, nebo vás nechá už navždy ležet. Některé nepříznivé situace v životě vnímáme jako prohry, zahrávání si osudu, ale přitom je možné brát je jako výzvy. Výzvy k tomu posunout se dál, protože člověk se učí a vyvíjí skrze nepohodu, nekonformní stav. Proto se tak rádi uchylujeme do své konformní zóny, je to totiž nejjednodušší a vůbec to nebolí, ale zároveň se také vůbec nic nenaučíme.

Pro postoj jsou charakteristické některé vlastnosti, které jej buďto podtrhují, nebo naopak totálně zmrazí. Někteří hovoří o takzvaných měkkých dovednostech, lidských umech, soft skills, a podobně.

Jednou z nejdůležitějších vlastností je pozitivní myšlení. Pozitivní myšlení v posledních letech zaznamenalo obrovský boom. Všichni se snaží pozitivně myslet, a vlastně je to dobře, ale v životním postoji hraje důležitou roli pozitivní myšlení ukotvené v realitě. Pokud máte šéfa, který je falešně pozitivní, nikdy vlastně nevíte, na čem jste, a jen doufáte, že dokud se usmívá a mluví o velkých cílech, je vše v pořádku. Bohužel se záhy ukáže, že tento falešný optimismus nemá oporu v realitě, a to je velká chyba (pokud si někdy připustíme duchovní myšlenku, že realita neexistuje, pak v byznysu existuje vždycky :)). Pozitivně smýšlející člověk je sebejistý, zná své schopnosti a při vedení jsou si jeho zaměstnanci vždy dobře vědomi toho, na čem jsou.

Komunikační dovednosti jsou dnes velice ceněné schopnosti. Pokud je člověk vysoce inteligentní, ale bojí se mluvit, pak nastává problém, protože člověk realizuje většinu svých rozhodnutí skrze jazyk. Je zajímavé, že člověk se rozhoduje na základě emocí, nikoliv logiky, a své rozhodnutí se následně slovy pokouší logicky obhájit. Skrze řeč člověk konstruuje sám sebe a navenek promítá své pocity, názory, inteligenci, a podobně. Útěchou pro ty, kteří mají komunikační dovednosti horší, je fakt, že je to dovednost jako každá jiná, a dá se na ní tedy významně pracovat.

Kontextová a kognitivní inteligence v 21. století zaznamenala výrazně jiný dopad na fungování a úspěch jedince ve společnosti. Inteligence sama o sobě k úspěchu nestačí, důležité jsou i další vlastnosti. Kognitivní inteligenci je třeba doplnit i inteligencí kontextovou. Co si ale pod kontextovou inteligencí vlastně představit? Pokud je člověk inteligentní, tak je třeba, aby svoji inteligenci dokázal nejen dobře prodat, ale aby byl schopný i týmové práce, a pokud je to ke všemu lídr, bude třeba i dobré komunikace, pokory a vysokého morálního kodexu.

Pokora a morální hodnoty jsou vlastnosti, které se již dnes moc nenosí, ale touha okolí po nich je větší než kdy dříve. Firmy do svých řad hledají lídry, kteří potáhnou tým i morálně. Morální kodex není žádný kýč, ale reálná touha obklopovat se lidmi, pro které morální hodnoty nejsou cizí. Toto platí dvojnásob u osob na nejvyšších pozicích. Myslím, že politika v našem státě tento morální kodex zatratila, protože bylo velice těžké udržet si ho. Díkybohu soukromý sektor má výsledky úplně jiné, a firmy dávají přednost lidem s vysokým morálním kodexem. Takovým lidem lze věřit, spoléhat se na ně, po jejich boku se nikdo nebojí stát ani bojovat.

Kdysi dávno žily kmeny, které proti sobě bojovaly, avšak vypadaly velice podobně, měly stejný oděv, stejná gesta. Vznikl tedy takzvaný šibolet. Je to osoba, která – když se někdo blížil – zakřičela do tmy, ať neznámý zopakuje slovo, které slyšel. Pokud ho nedokázal dotyčný adekvátně zopakovat, byl zabit. Šibolet je komunikační prostředek, který slouží k rozlišení členů. Dnes používáme šibolety jinak, přesto se i pro nás staly velice důležitým znakem příslušnosti druhých osob k rase, společenskému postavení, sociální vrstvě, druhům vzdělání, morálním kodexům, a podobně. Pojďme se podívat, jaké šibolety o nás vypovídají více, než bychom si mohli přát – je to oblečení, šperky, pokrývka hlavy, držení příboru, čtení knih, tvoření poznámek, řízení vozidla, a tak dál… Brzy pochopíte, že váš postoj je pro vás tak charakteristický, že je na první pohled možné rozeznat jeho jednotlivé rysy.

Oblečení je jeden z nejčastějších šiboletů současnosti. Vyjadřuje váš postoj nejen k módě, ale k životu celkově, a druzí to samozřejmě vnímají. Pro vyšší vrsty je špatně zvolený oděv signálem, že nejste schopni určit důležitost situace, a příště se vám raději vyhnou. Jdete na pohovor v teniskách? Do divadla v žabkách? Jisté společenské situace vyžadují vhodný oděv, a doporučuji to respektovat. Zamyslete se nad tím, až budete stát ráno před skříní. Doma vám tepláky sice přijdou pohodlné, ale do společnosti opravdu nepatří, a to přitom nemusíte být žádný módní stylista.

Šperky jsou výrazným šiboletem především u žen. Drahé diamanty v náušnicích, prsteny či náramky, tím vším dáváme najevo svoji společenskou třídu. Vhodně zvolené šperky dokáží podtrhnout vaši osobnost, nebo ji také naprosto zazdít. Volte šperky přiměřeně situaci. Pokud si nevíte rady, nechte si poradit. Dbejte na originalitu svých šperků a nevsázejte na to, že ostatní nepoznají falešný diamant, nevyplatí se vám to.

Držení příboru je tak běžná věc, že by málokoho napadlo, že pro určité vrsty je signálem vaší společenské příslušnosti. Jíst společně jídlo je velice intimní záležitost, častokrát vám společný oběd poodhalí více, než byste čekali. Pokud chcete někoho dobře poznat, vezměte ho na oběd. Firmy, které hledají silné lídry, je právě z tohoto důvodu často berou na společné jídlo.

Řízení vozidla je pro mnohé z nás naprosto přirozenou činností, která o nás opět vypovídá více, než bychom čekali. Vztekáte se, nadáváte, silně gestikulujete, jezdíte agresivně, ponižujete ženy za volantem? To jsou jasné signály, které napovídají, s kým máme tu čest. Až si budete hledat partnera pro život, jeďte se projet na výlet, zjistíte mnohé.

Pokud máte pracovní schůzku a z nějakého důvodu nejste schopni udělat si z jednání zápisky, je to pro mne jasný signál toho, jaký význam pro vás schůzka má – žádný, je to vrchol lenosti a lhostejnosti. Všímejte si, až příště budete mít pracovní schůzku, jestli je váš partner připravený na poznámky. Pokud ne, víte, že schůzku s vámi dotyčný nepokládá za nic významného.

Poslední, čím bych se chtěla v tomto článku zabývat, je můj oblíbený šibolet, a to odpověď na otázku „Co čteš?“ Pokud dotyčný řekne, že nic, protože nemá čas, pak je to pro mne jasný signál, že si nedokáže zorganizovat čas a netouží po tom se rozvíjet. Pokud má rozečtených mnoho knih, pak to svědčí o tom, že dotyčný má mnoho zájmů a těžko se bude v životě specializovat. Četba knih je důležitým signálem toho, jaký přístup má člověk k sebevzdělávání, touze po rozvoji a organizaci.

Vidíte, jak je postoj a signály, které jej doprovází, životně důležitý. Budujte svůj charakter, dbejte na svůj postoj. Mějte se fajn a učte se :-).

 

Foto: www.pixabay.com

 

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odeslat komentář

Připojit se

Redbag novinky každé ráno do mailu. Čtení na cestu do práce.

Tyto stránky využívají Cookies. Používáním těchto stránek vyjadřujete souhlas s používáním Cookies.Zjistit víceOK, rozumím